Alie Kuper - De Faeroer EilandenAlie Kuper - IJsland 1Truus Banner -Royden Rabinowitch FF 1000x300 1Olle Versteegpanorama 1000x300Alie Kuper - IJsland 3Alie Kuper - IJsland 5Alie Kuper - IJsland 4Alie Kuper - IJsland 2

Verslag workshop moderne architectuur

Moderne Architectuur

Op 20 maart 2017 hield het MAFF (Moderne architectuur FotoFun) team een bespreekavond met als thema “moderne architectuur” . Tijdens deze avond, die bezocht werd door 23 mensen, gaf het MAFF-team een introductie door middel van een PowerPointpresentatie.  Na de uitleg van wat precies “moderne Architectuur” is, werden in de PP tips gegeven met betrekking tot onder andere: fototechniek, compositie, balans, symmetrie, keuze van lenzen etc. Deze tips waren rijkelijk voorzien van aansprekende voorbeelden. Tevens werden een aantal filmpjes getoond. Al met al was er genoeg inspiratie voor de doedag.

De doedag was gepland op zaterdag 8 april in Enschede en wel in de wijk Roombeek. Deze wijk is vooral bekend geworden van de vuurwerkramp in 2000. Daarbij vielen 23 doden en ca. 950 gewonden. Veel woningen werden verwoest of zwaar beschadigd.

Onder leiding van stedenbouwkundig architect Pi de Bruijn is de wijk Roombeek vernieuwd. Een ideale plek om moderne architectuurfoto’s te maken.

Aangezien ik nog een treinkaartje van het Kruidvat had ging ik met de trein naar Enschede. Zo zie je Nederland ook van een andere kant! Daar er onderhoudswerkzaamheden waren op het spoor tussen Mariënberg en Almelo ging de reis via Zwolle.

Ik wou nog foto’s maken op het station van Zwolle, maar door de korte overstaptijd is dat niet gelukt. Dan maar op de terugreis…

Mooi op tijd aangekomen in Enschede heb ik nog enkele foto’s gemaakt van het Kantongerecht, Lasonderkerk en het Rijksmuseum Twente.

We hadden afgesproken in het Museum restaurant “het Rozendaal”.

Daar hebben we een kop koffie/thee gedronken met iets erbij. In totaal waren er uiteindelijk 11 fotografen. Na de koffie/thee gingen we op pad. Het was inderdaad voor de fotograaf van moderne architectuur een ideale plaats. Alle technieken die ons waren geadviseerd werden toegepast: liggend op de grond, hangend over relingen, reflectie en qua compositie werden alle registers opengetrokken. Het weer werkte uitstekend mee: droog en niet te warm. Ideale omstandigheden!

Tijdens mijn “fotowandeling” ontmoette ik ook enkele oud bewoners van Roombeek die graag hun verhaal kwijt wilden. Zo’n ramp blijft die mensen hun hele leven bij.

Na 2,5 uur fotograferen zijn we gaan genieten van een overdadige en uitgebreide lunch. De eerste fotoresultaten werden al met elkaar gedeeld. Iedereen had genoten van Roombeek.

Na de lunch kon iedereen zijn eigen weg gaan. Na een korte wandeling naar het station stapte ik in de trein naar Zwolle om daar nog enkele foto’s te maken. Echter, toen de trien eenmaal reed werd medegedeeld dat door een seinstoring de trein niet verder zou rijden dan Almelo. In Almelo zou een bus klaarstaan die naar Mariënberg zou rijden. In Almelo aangekomen werd duidelijk dat de bus nog een half uur op zich zou laten wachten: balen!!

Maar goed: het aangename heb ik met het onaangename verenigd en in Almelo heb ik ook nog een paar foto’s gemaakt van “moderne Architectuur” (klik op de foto voor vergroting).

Gemeentehuis Almelo Javatoren Almelo Parkeergarage station Almelo

Na een half uur ben ik ingestapt in de bus, die via alle tussengelegen treinstations naar Mariënberg ging. Ik zat voorin en heb samen met de buschauffeur op bijna alle weggebruikers commentaar gegeven. Ondertussen heb ik tijdens deze “ommelandse” reis genoten van de zeer fotogenieke omgeving.

Uiteindelijk, zonder enig tijdverlies, was ik op de geplande tijd weer thuis: Het was een prachtige, enerverende dag).

Op 1 mei was de bespreekavond. Iedereen mocht twee foto’s opsturen die die avond aan de muur hingen. De opkomst was groot. Alle foto’s werden besproken. De eerste persoon nam een foto welke hij mooi vond en vertelde waarom, waarna de maker van de foto nadere informatie gaf over de foto. Vervolgens koos deze persoon een foto die hij mooi vond enz. Onder het genot van koffie/thee en een koekje/lolly werden alle foto’s behandeld. Ook op deze manier werden ervaringen en ideeën uitgewisseld.

Het MAFF-team (Anneke, Dina, Hillie en Marga) heel erg bedankt voor de uitstekende organisatie en voorbereiding!!