Studio-portretfotografie
Kort geleden zijn jullie de studio ingegaan om te proeven van deze tak van fotografie. Iets wat voor de
meeste van jullie een nieuwe ervaring was. Hieronder de nodige informatie en tips die je minimaal
moet weten voordat je een volgende keer weer aan de slag gaat.
DOELSTELLING
Waarom en van wie ga je portretfoto’s maken? Zijn het mensen die jou hebben gevraagd om een
mooie portretfoto te laten maken? Of zijn het (ervaren) modellen die door jou zijn gevraagd om voor
de lens hun beste kant (eventueel met behulp van een visagiste) te laten zien? De tweede groep laat
zich waarschijnlijk makkelijker fotograferen. Maar jij kijkt door de lens en ziet wat er gaat gebeuren en
zeker bij de eerste groep komt het erop aan dat je goed richting en duidelijke aanwijzingen geeft hoe
ze moeten gaan staan/zitten/liggen. Blijf daarbij natuurlijk altijd vriendelijk.
VERLICHTING
Bij Zwaantje is gebruikt gemaakt van twee softboxen als hoofdlicht. Hierdoor krijg je een egale
uitlichting van je model. Een derde flitser zorgt voor een schaduwloze achtergrond. Dit betekent niet
dat je altijd een vergelijkbare opstelling moet gebruiken, maar in het begin, en als je schaduwloze
gezichten wilt hebben is dit wel een goed alternatief. Als extra hulpmiddel om schaduwen te
verminderen kan je een reflectiescherm gebruiken.
BELICHTING
Bij Zwaantje is gebruik gemaakt van de volgende instelling:
• 200 ISO
• 1/60 of 1/30sec. sluitertijd
• Diafragma F 8
• Witbalans: AWB of flitssymbool
Wat betreft ISO en diafragma: dit zijn in de studio geen standaardwaarden! Het is afhankelijk van de
(ingestelde) sterkte van de flitsers, afstand onderwerp-flitsers en de kleur van het onderwerp en
achtergrond. De waarden die jullie deze keer hebben gebruikt is gestoeld op de ervaring die
Zwaantje heeft in deze omgeving. Wil je zoiets in elke situatie perfect aanpakken dan zou je eigenlijk
gebruik moeten maken van een flitsmeter.
STUDIOTOOLS
• Achtergrond
• Kleding
• Maak gebruik van stoel, kruk of poseertafel. Let hierbij op dat het geen aandacht wegtrekt van je
model.
• Zet wat muziek op. Niet je eigen favoriet, maar dat van je model.
BEELDVULLING
Denk na hoe je je model wilt fotograferen
• Alleen gezicht
• Buste of tot aan de middel
• Ten voeten uit
CAMERAHOUDING
• Portret
• Landschap
• Diagonaal
CAMERAHOOGTE
• Objectief-as horizontaal ten opzichte van je onderwerp
• Of juist kikvors of vogelperspectief (stoer vs. onderdanig/lief)
COMPOSITIE
• Vol in beeld - gedeelte van de geposeerde
• Midden - uit het midden (gulden snede)
EXTRA TIPS
• Stel scherp op de ogen.
• Maak je gebruik van accessoires of sieraden, zorg ervoor dat ze niet te prominent in beeld zijn.
• Heb je last van reflecties in brillenglazen, verplaatst een van je lichtbronnen of laat het model iets
met het hoofd knikken.
• Laat je model eens wegkijken van de camera.
• Laat, bij twee of meerdere personen, de modellen niet te ver uit elkaar staan.
• Bij ondersteuning van een hand onder het gezicht: laat niet te veel druk uitoefenen ter
voorkoming van moeten of vouwen in het gezicht.
• Als je last hebt van gesloten ogen bij een groepsportret: geef opdracht om de ogen eerst drie
seconden te sluiten en ze te laten openen op jouw commando. Dan natuurlijk gelijk fotograferen.
• BLIJF ALTIJD VRIENDELIJK